Masa rotunda cu invitati din departamente HR, articol scris de Anca-Elisabeta Ciuca

Publicat de
|

“Medierea – Instrument de lucru in HR” este un prim eveniment organizat de Asociatia profesionala “Colegiul mediatorilor” sub forma de masa rotunda, ce a avut loc miercuri 12 noiembrie 2014, la Hotel Marshal Garden, Bucuresti.

In august 2014 Consiliul Director al asociatiei a identificat nevoia de a lua un prim contact cu diverse grupuri profesionale, potential interesate de mediere si de a vedea cum putem formula mai bine un mesaj care sa deschida noi piete pentru membrii asociatiei, mediatori autorizati.

Scopul final al seriei de intalniri (mese rotunde) este acela de a organiza ulterior evenimente de o mai mare anvergura, la care sa participe cat mai multi membrii ai asociatiei, interesati de un domeniu sau altul de practica.

Cum ne prezentam ca mediatori?

Cum crestem interesul diferitelor grupuri de profesionisti de a apela la mediere?

Ce poate motiva diverse grupuri profesionale sa apeleze la mediere?

Acestea sunt cateva din intrebarile la care grupul de initiativa al Colegiului mediatorilor (Elena Badea, Ioana Predescu, Marieta Avram, Anca Ciuca, Adrian Badila) a incercat sa afle raspuns la masa rotunda organizata cu reprezentanti din domeniul HR (Resurse Umane) din 12 noiembrie 2014, la care au participat 29 de specialisti HR.

Timp de patru ore discutiile s-au axat pe identificarea interesului pentru mediere si a nivelului de cunoastere despre mediere, iar prin prezentarile facute de Marieta Avram, Anca Ciuca, Adrian Badila si Ioana Predescu s-a incercat aducerea in discutie a unor situatii noi in care medierea ar putea fi un instrument util pentru HR.

Personal, din discutiile purtate, am retinut faptul ca medierea este considerata de toti invitatii un instrument util doar atunci cand inregistreaza o situatie conflictuala cu un angajat sau fost angajat care a deschis un proces in instanta impotriva companiei. Cu o singura exceptie, ceilati invitati nu vad in mediere un instrument pentru preintampinarea/ prevenirea escaladarii unui conflict si, eventual, evitarea unui proces in instanta. Multi dintre cei prezenti au afirmat ca au facut si cursuri de formare in mediere, iar o parte dintre ei sunt chiar autorizati ca mediatori. Nici unul dintre cei prezenti nu a introdus sau nu a propus sa fie introdusa si o clauza de mediere in contractele pe care le incheie cu angajatii, aceasta fiind o decizie ce poate fi luata doar la nivel de conducerea companiei, dar nici nu a rezultat ca ar fi facut un demers sustinut in acest sens. Toti simt ca le lipsesc argumentele ce ar trebui sustinute cu exemple si statistici in domeniu. Preocuparea principala a expertilor HR este de a invata cum sa negocieze mai bine, insa nu in mod necesar prin angajarea unui expert mediator care ar putea sa ii asiste sa negocieze mai eficient intr-o situatie data. Toti cei prezenti si-au manifestat interesul pentru a afla mai mult despre cum poate ajuta medierea in negocierile dintre conducere, prin HR, si sindicatele sau in interiorul unui sindicat pentru negocierile dintre lideri la diverse niveluri.

Desi atunci cand mi-am pregatit interventia am incercat sa fac o analiza cat mai pertinenta a grupului tinta (specialisti in domeniul Resurse umane/ HR), am fost surprinsa de cunostintele foarte sumare ale participantilor despre mediere si despre mediator. Mai mult, am constatat cu mare tristete ca medierea este asociata doar cu ideea de solutionare mai rapida a unui proces deja existent in instanta, iar atunci cand nu exista un astfel de proces specialistii HR recurg in principal la instrumente de lucru clasice, de cele mai multe ori de natura juridica. Participarea unora dintre ei la cursurile de formare in mediere a fost determinata in primul rand de nevoia de a-si dezvolta propriile abilitati de a negocia, precum si de a putea participa intr-o eventuala mediere ca reprezentanti ai companiei.

Ca o posibila concluzie, cred ca este nevoie de foarte multe exemple din practica noastra ca mediatori, dar si de exemple din alte tari unde medierea este utilizata pentru rezolvarea conflictelor la locul de munca (fara o actiune in instanta) sau rezolvarea conflictelor de grup (de exemplu sindicate, reorganizare, etc.).

Pe de alta parte si noi, ca asociatie, ar trebui sa ne gandim impreuna cum sa promovam serviciile pe care le putem furniza, astfel incat sa atingem acea “coarda sensibila” care sa creasca interesul pentru mediere al specialistilor din domeniul HR.

 

Anca Elisabeta Ciuca,

Mediator

Membru fondator al Asociatiei profesionale “Colegiul mediatorilor”

Adauga un comentariu


Despre noi

Asociatia profesionala Colegiul Mediatorilor a luat fiinta in anul 2009, ca urmare a initiativei a noua mediatori autorizati, interesati sa se asocieze pentru a-si reprezenta mai bine interesele la nivel profesional mai mult…

Marca si operator de date

Marca: M 2012 00806

Infiintare si cont bancar

Asociatia profesională COLEGIUL MEDIATORILOR, cu sediul în Bucuresti, str. Stănileşti, nr. 4-6, sector 1, înregistrată în Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor cu nr. 153/12.01.2010, cod de înregistrare fiscala nr. 26470839.

Hotarare judecatoreasca pronuntata in 14.12.2009 in dosar nr. 43442/299/2009

IBAN: RO58 BTRL 0480 1205 R876 63XX, Banca Transilvania, Agenţia 1 Mai.

 

Colegiul Mediatorilor © 2017  Toate drepturile rezervate. Termeni de utlizare