Sinteza masa rotunda “Medierea-instrument de lucru pentru HR”( noiembrie 2014), realizata de Raluca Aldescu si Elena Badea

Publicat de
|

Miercuri 12 noiembrie, la Hotel Marshal Garden, Bucuresti s-a desfasurat prima masa rotunda cu tema “Medierea-instrument de lucru pentru HR”, care a initiat proiectul “Beneficiile Medierii pentru mediul de afaceri”, in cadrul caruia urmeaza sa se deruleze si alte evenimente dedicate departamentelor cheie din companii, pana la finalul anului 2015.

Temele abordate în cadrul seminarului au fost: Medierea în mediul de afaceri romanesc (Marieta Avram – Presedintele Asociatiei Colegiul Mediatorilor); De ce mediere în HR? (Anca Ciuca – Membru Fondator al Asociatiei Colegiul Mediatorilor); Top Angajatori cu litigii de muncă (Elena Badea – Membru in Consiliu Director al Asociatiei Colegiul Mediatorilor); Conflict management coaching – instrument de rezolvare a disputelor (Adrian Badila – Membru Fondator al Asociatiei Colegiul Mediatorilor); Medierea VS Managementul Resurselor Umane (Ioana Predescu – Mediator / HR manager in industria Automotive).
In cadrul evenimentului au participat specialisti HR, manageri, consilieri juridici, avocati, mediatori.

Elena Badea (moderator) a deschis evenimentul prin motivarea alegerii temei si prezentarea membrilor echipei de organizare, adresand totodata multumiri celor prezenti.

Marieta Avram a inceput seria de prezentari, referindu-se la situatia medierii in Romania, dupa decizia Curtii Constitutionale. S-a mentionat si implicarea la nivelul Colegiului in sensul de promovare a unui proiect de lege care sa asigure corelarea actualei legi a medierii cu decizia Curtii Constitutionale, astfel incat sa existe, in viitor, un cadru legislativ corect, care sa permita dezvoltarea profesiei de mediator in Romania. Deasemenea, s-a subliniat ideea ca este necesar sa ne largim viziunea despre mediere si mediator, fara a ne limita la procedura formala a medierii. Mediatorul este profesionist in arta negocierii, a comunicarii, poate sprijini HR in vederea imbunatatirii activitatii, poate avea rol de consultant, poate sprijini solutionarea conflictului.

Anca Ciuca incepe prin a spune cateva cuvinte despre Colegiu ca Asociatie profesionala, numar de membri si activitate de la infiintarea asociatiei in 2009, subliniind ideea ca medierea a functionat in alte tari, si fara niciun fel de lege (ex Olanda). S-a adus in prim plan faptul ca medierea trebuie vazuta nu ca o obligatie, ci ca un instrument de prevenire a escaladarii conflictului. Astfel, s-a pus in discutie faptul ca cei din departamentele de HR sunt expusi atat presiunilor externe (schimbari legislative, economice, social – politice, tehnologice), cat si interne (relatii inter-umane, de ordin personal, management), ceea ce presupune o permanenta adaptare. De aici, necesitatea de a invata cum sa gestionam conflictul, astfel incat sa scotem din acea situatie, cat de mult bine se poate. Experienta de a lucra cu un mediator este un plus si ajuta la atingerea acestui deziderat. S-a atras atentia asupra aspectului ca in cadrul Colegiului, exista mediatori de top care pot ajuta in oferirea de consultanta. „Am putea face un experiment pentru Romania, in care sa demonstram ca medierea poate ajuta la mai mult decat la simpla rezolvare a situatiilor conflictuale”.

Arin Avramescu adreseaza multumiri celor prezenti si isi exprima bucuria de a-i vedea in numar atat de mare. Apreciaza ca cei care le sunt clienti organizatorilor, ii percep si in calitatea lor de mediatori. Aduce in atentia participantilor faptul ca din Asociatia Colegiul Mediatorilor fac parte unii dintre cei mai avizati mediatori, cu experienta notabila in mediere si le recomanda invitatilor, ca pe langa calitatea lor de parteneri, sa ia in calcul posibilitatea de a deveni „studenti” ai scolilor de formare in mediere. Subliniaza, totodata, ca Asociatia este si va ramane una dintre cele mai prestigioase organizatii infiintate pentru promovarea medierii si a mediatorilor, organizatie ai carei membri vin si din zona corporatiilor (domeniul bancar, drept, diplomatie, etc). Mentioneaza ca la nivelul Colegiului se fac eforturi pentru a mentine actiunile in matca profesiei si a promovarii permanente a acesteia. Incheie interventia prin a lansa invitatia catre participanti, de a fi prezenti si cu ocazia altor evenimente organizate de Colegiu.

Adrian Badila a abordat in prezentarea sa conflict management coaching-ul ca instrument de rezolvare a disputelor. Conflict coaching-ul reprezintă uzual o tehnică de rezolvare a disputelor bazată pe interese, ce poate fi folosită complementar cu alternativele de rezolvare a disputelor. In acest tip de coaching, clientii au posibilitatea de a vorbi intr-un cadru privat si confidențial despre conflict cu o terta persoana neutra – coach-ul. Este un proces voluntar al clientului, acesta fiind sprijinit de coach sa isi dezvolte abilitatile de a gestiona o situatie conflictuala. Partile implicate intr-o disputa (sau numai una din parti), pot intra oricand in mod voluntar într-un proces de conflict coaching (proces confidențial, orientat spre viitor), apeland la serviciile unui coach in vederea cresterii competenței si a increderii in gestionarea disputei in care sunt implicate.

Elena Badea a trecut in revista topul angajatorilor cu litigii de munca, plecand de la o statistica realizata in 2012, sursa fiind CostelGilca.ro. Numarul total de procese a fost de 15059. Ca si obiect al litigiilor de munca s-au evidentiat, pe primele 3 pozitii: drepturile banesti, contestatii decizie de concediere si actiunile in raspundere patrimoniala.

Ioana Predescu a pornit in prezentarea sa de la un citat al lui Dorothy Thompson (jurnalist SUA) “Pacea nu reprezintă absența conflictului, ci abilitatea de a-l gestiona”. Medierea este o stare de spirit, o mentalitate, o aplecare pe care un om o are catre solutionarea diferendelor, fara sa ajunga la conflict. In Romania, angajatorii sufera ca au prea putina putere, iar angajatii sufera ca angajatorii fac uz de toata puterea pe care o au ca sa impuna niste lucruri cu care ei nu sunt de acord. Se uita, adesea, interesul comun si anume: buna functionarea a firmei.

Pornind de la o analiza a lui Gheert Hofstede (psiholog social olandez) aduce in discutie dimensiunile culturale la nivelul Romaniei, in comparatie cu Noua Zeeilanda si Finlanda, tari cu un nivel ridicat de trai si fruntase pe partea de educatie, pentru a se analiza diferentele la nivel de: distanta fata de putere, individualism, masculinitate, evitarea incertitudinii, pragmatism si toleranta. De aici, intelegem ca in Romania societatea se bazeaza pe ierarhii conventionale, cauta statut formal; societatea este colectiva – ne raportam la grup care trebuie sa aiba si puterea. Suntem o societate care cauta siguranta, nu ne asumam riscuri, suntem ghidati de norme si restrictii, ne infranam pornirile si opiniile. Se iau in discutie si atributiile managerului de HR care intermediaza raporturile dintre angajati si conducerea firmei, mentionandu-se totodata sursele de conflict in organizatii. Prezentarea se incheie aducand in prim plan beneficiile medierii pentru HR, si anume: solutie rapida, solutie eficienta, mentine atmosfera pozitiva, solutie agreata (nu impusa), beneficiul tuturor partilor, mentalitate a colaborarii, optimizarea resurselor, aplanarea conflictelor.

Evenimentul s-a incheiat prin oferirea de catre organizatori a unui “mystery prize” si anume cartea “Stresul si suferinta la locul de munca”, autor Beatrice Brenneur.

Interventiile invitatiilor pe parcursul evenimentului au subliniat importanta si necesitatea organizarii unei astfel de intalniri si dorinta fiecaruia dintre cei prezenti de a afla cat mai multe informatii noi care i-ar putea ajuta atat la nivel de organizatie, cat si la nivel personal.

Galerie Foto :

Adauga un comentariu


Despre noi

Asociatia profesionala Colegiul Mediatorilor a luat fiinta in anul 2009, ca urmare a initiativei a noua mediatori autorizati, interesati sa se asocieze pentru a-si reprezenta mai bine interesele la nivel profesional mai mult…

Marca si operator de date

Marca: M 2012 00806

Infiintare si cont bancar

Asociatia profesională COLEGIUL MEDIATORILOR, cu sediul în Bucuresti, str. Stănileşti, nr. 4-6, sector 1, înregistrată în Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor cu nr. 153/12.01.2010, cod de înregistrare fiscala nr. 26470839.

Hotarare judecatoreasca pronuntata in 14.12.2009 in dosar nr. 43442/299/2009

IBAN: RO58 BTRL 0480 1205 R876 63XX, Banca Transilvania, Agenţia 1 Mai.

 

Colegiul Mediatorilor © 2017  Toate drepturile rezervate. Termeni de utlizare